Tvůrčí dílna Evy Danišové na motivy stejnojmenné knížky (Kher, 2024). V hlavní roli Vanesa, co jde v září do první třídy. Než tam ale dohopká, povypráví romsky i česky o důležitých bodech svého dosavadního života, jako jsou křtiny, Vánoce, zápis do školy, koupaliště s babičkou. Jednou básní, jindy písní, do třetice hádankou. A vždycky zvídavě, s chutí mluvit i naslouchat.
Vaneska je obyčejná romská holčička, která už brzy začne chodit do školy. Než ale nadejde prvního září, čeká ji spousta všedních i neopakovatelných zážitků. Ráda nám o nich povypráví – vezme nás k sobě domů, na romské křtiny, ale také k zápisu do školy, s babičkou na koupaliště či ke štědrovečernímu stolu.
Velkoformátová, rozkládací kniha s monumentálními ilustracemi Mateje Ilčíka nabízí mnohem více – k příběhu a ilustracím s mnoha vtipnými detaily se vážou všestranné úkoly, doplněné o básničky, písničky a hádanky, téměř vždy podané česky i romsky. Podněcují tak k dalším zvídavým otázkám a hledání odpovědí, opakovanému prohlížení, objevování a hlavně povídání si. Zkrátka k tomu, co se budoucím prvňáčkům hodí umět ve škole i v životě.
Kniha je dle mínění odborníků pracujících ve školství a ve volném čase žáků bez rozdílu etnicity vhodným nástrojem, který zprostředkovává socio-kulturní a lingvistický kontext. Shledávají ji ale také jako ideální a univerzální pomůcku pro rozvoj slovní zásoby, logického a kontextuálního myšlení, grafomotorických dovedností a kognitivních i exekutivních funkcí. Pedagogové romských žáků oceňují, jakým způsobem kniha pomáhá dětem k pochopení sama sebe, k budování hrdosti na romský původ a tím k podpoře odolnosti do života.